söndag 29 september 2013

En studerandes tankar: Form och rum I

Form och rum I, 5-11.8.2013 med Petri Horttana

Det är riktigt tyst i ateljen. Alla sitter ivrigt och pynjar med sin skulptur. Det bildas huvuden, händer, fötter, djur... Det prasslar i gipspåsen och lite färgpigment har klottats kring golvet. Man hör hur någon rör om i en burk. Ett skratt. En suck.

Under en veckas kurs med Peta, hade vi som mål att göra skulpturer av färgad gips. Motivet var ”självporträtt” eller någonting som beskriver en själv. Idén var också att leka och pröva sig fram, få material kännedom. Ivrigt började vi bygga upp stommar av ståltråd, hönsnät, kvistar etc. Petri visade bilder på olika exempel. Bl.a. konstnären Vesa-Pekka Rannikko har arbetat mycket med färgad gips.

Jag ville pröva på ett huvud. Vred ihop en ”boll” av ståltråd. Följande skede var sedan att täcka in huvudet med linnetyg. Klippte långa remsor som sedan limmades runt huvudet. Därefter var det redan dags för gipset. Blandade färgpigment, vatten, sprit och lim. Hällde i några muggar gips och rörde om. Härligt. Sedan var det bara att smeta gipset över huvudet. Och det gällde att arbeta fort för det stelnade rätt snabbt.

Mitt huvud blev såklart allt annat än ett självporträtt. Men roligt var det. Allra bäst tyckte jag om hur jag åstadkom håret på mitt huvud. Jag lät gipset rinna uppifrån ned och det bildade fantastiska fåror. Och därmed fick jag iden till min följande skulptur. En hund!

Det var en mycket kreativ vecka. Vi lärde oss igen att arbeta med ett nytt material. Vi slutade veckan med genomgång av arbetena och till slut fick vi även besöka Petas ateljé i Karis, Transformatorn.


 


Inlägget är skrivet av studerande Pia Nessling, bilder: Marita Granberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar